Als je je eigen restaurant hebt, dan wil je daar natuurlijk een succes van maken. Het is hard werken in de horeca en veel zaken redden het uiteindelijk niet. Zaken als hoge energiekosten, gebrek aan goed personeel en concurrentie spelen daarbij een belangrijke rol. Als je pas je eerste restaurant hebt geopend, dan moet je het spreekwoordelijke wiel nog gaan uitvinden. Natuurlijk kun je in veel gevallen terugvallen op ervaring die je al hebt opgedaan in de horeca. Vrijwel niemand opent direct zijn eigen zaak als hij een horeca opleiding heeft afgerond. Je doet dan vaak eerst een aantal jaren ervaring op in dienst van een ervaren ‘horeca tijger’.
Je eigen signatuur geven aan je zaak
Als dan het moment daar is dat je je eigen zaak opent dan kun je de dingen gaan doen zoals jij ze graag wilt. Je eigen interieur bepalen en zelf beslissen hoe alles eruit ziet. Wil je de zaak een eigen ‘gezicht’ geven en werken aan je naamsbekendheid dan kun je je tafels opmaken met items waar je bedrijfsnaam op staat. Je kunt servetten laten bedrukken met je logo en die mooi gevouwen op de tafels zetten. Een mooie menukaart in een fraaie lederen map met logo ziet er een stuk beter uit dan een menu dat je zelf hebt geprint en geplastificeerd. Alles hangt natuurlijk wel af van de aard van je zaak. Een lunchroom waar kantoorpersoneel tussen de middag een lekker broodje komt eten vraagt om een andere aanpak dan een restaurant waar je gasten reserveren omdat ze willen genieten van een exclusief menu met meerdere gangen en een goede wijn.
Het interieur
Een restaurant dat zijn gasten met alle egards wil ontvangen is ingericht met mooi meubilair. Zorg dat je tafels hebt in rustige hoekjes waar een jong verliefd stel in alle rust van elkaar een goed eten kan genieten. Maar ook tafels die je tegen elkaar kunt schuiven voor het ontvangen van een gezelschap dat het huwelijk van hun kinderen komt vieren. Of een goede tafel waar een zakendeal wordt gesloten onder het genot van goed eten en goede wijn. Bedenk of je wel of geen kindvriendelijk restaurant wilt zijn. Niet elk restaurant is geschikt voor kinderen. Als je jouw restaurant op volwassenen wilt richten dan kun je dat laten blijken uit de menukeuze. Niet veel ouders zullen het verzinnen om hun vierjarige kleuter mee te nemen naar een restaurant dat geen kindermenu heeft maar uitsluitend uitgebalanceerde gerechten. Maar kinderen weigeren is een stap die niet elk restaurant snel neemt omdat het je klanten kan kosten. Anderzijds zullen mensen die geen zin hebben in dreinende peuters je restaurant ook links laten liggen als er regelmatig kinderen te gast zijn.
Details die het verschil maken
En dan zijn er nog kleine details die het verschil kunnen maken. Mooie bedrukte bestekzakjes bijvoorbeeld. Of een opvallende tafelloper. Maar bovenal zullen je gasten terugkomen als je lekkere gerechten serveert voor een eerlijke prijs.